7 دسامبر 2022- یک مطالعه ی جدید در مقیاس بزرگ رویکرد جدیدی را برای درمان دیابت نوع 2 ارائه نمود، رویکردی که بیماران را مسئول انتخاب داروی خود می ‌کند. مطالعه ی Trimaster، اولین مطالعه ای است که به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اجازه می دهد پس از آزمایش پشت سر هم سه داروی مختلف در طول یک دوره ی زمانی،داروی خود را انتخاب کنند. بر اساس نتایج این مطالعه، این رویکرد می تواند راهی جدید برای یافتن بهترین درمان برای هر بیمار باشد.

در این مطالعه، محققان دانشگاه اکستر برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، سه داروی معمول را به نوبت برای یک دوره 16 هفته ای تجویز نمودند. در طول این مطالعه، محققان تأثیر هر دارو را بر سطح قند خون و وزن 448 بیمار زیر نظر گرفتند و عوارض جانبی را در آنها ثبت کردند.

در پایان این مطالعه که اکنون در Nature Medicine منتشر شده است، بیماران باید دارویی را انتخاب می کردند که بهترین کارایی را برای آنها داشت. داروی انتخابی آنها نه تنها قند خون را به بهترین نحو کاهش داد، بلکه منجر به عوارض جانبی کمتری نیز شد.

دکتر بورلی شیلدز، نویسنده اصلی این مقاله از دانشگاه اکستر، گفت: دریافت درمان مناسب برای دیابت برای دستیابی به بهترین نتایج و حفظ کیفیت خوب زندگی اساسی است. مطالعه ی ما اولین مطالعه ای است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را دعوت کرد تا داروهای رایج دیابت را پشت سر هم امتحان کنند و ببینند کدام یک برای آنها بهتر است. جالب اینجاست که ما متوجه شدیم که درمانی که خود بیماران انتخاب می‌کنند معمولاً درمانی است که بهترین کنترل قند خون را به آنها می‌دهد، حتی قبل از اینکه از نتایج آن مطلع شوند.

یکی از شرکت کنندگان به نام تیم کینر، از دوون شمالی، 15 سال پیش به دیابت نوع 2 مبتلا شد. او که کارشناس بازاریابی بود به دلیل بالا بودن قند خونش در این مطالعه ثبت نام شد.او گفت: سه دارو به من داده شد. دو داروی اول اصلاً برای من مؤثر نبود، در واقع، با مصرف یکی از آنها احساس بدتری به من دست داد. خوشبختانه، از اولین لحظه ای که سومین دارو را مصرف کردم، احساس متفاوتی داشتم، انرژی بیشتری داشتم و می‌دانستم که این دارو برای من مناسب است. من هنوز هم از آن استفاده می‌کنم و می‌توانم در تمام ورزش‌هایی که دوست دارم، شرکت کنم و این فوق‌العاده است.

دیابت نوع 2 ، بیش از چهار میلیون نفر را در بریتانیا تحت تاثیر قرار می دهد و عامل اصلی بیماری و مرگ است. همچنین 10 درصد از هزینه های NHS را تشکیل می دهد. در صورت کاهش سطح قند خون، مشکلات مرتبط با دیابت را می توان تا حد زیادی کاهش داد. تعدادی از داروهای مختلف برای کاهش قند خون کار می کنند، و در حالی که به طور کلی به طور یکسان مؤثر هستند، تاثیرات آنها برای هر بیمار از نظر میزان کاهش قند خون و عوارض جانبی متفاوت است. انتخاب داروی مناسب برای بیمار دشوار است.

پروفسور اندرو هاترسلی، مشاور دیابت از دانشگاه اکستر، که بر این تحقیق نظارت داشت، گفت: این اولین مطالعه ای است که در آن یک بیمار سه نوع مختلف داروی کاهش دهنده ی قند خون را امتحان کرده است، این روش آنها را قادر می سازد تا داروها را به طور مستقیم با هم مقایسه کنند و سپس انتخاب کنند که کدام یک برای آنها بهتر است.

ما نشان داده‌ایم که با انتخاب بیماران، کنترل بهتر قند خون و عوارض جانبی کمتری نسبت به هر روش دیگری حاصل می‌شود. وقتی مشخص نیست که کدام دارو بهتر است، توسط بیمار مصرف شود، پس بیماران باید قبل از انتخاب خود، چند دارو را امتحان کنند. شگفت‌آور است که این رویکرد قبلا هرگز امتحان نشده بود.

سه دارویی که در این کارآزمایی به بیماران داده شد، سیتاگلیپتین، کاناگلیفلوزین و پیوگلیتازون بودند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-12-patient-diabetes-medication.html